Rondom Maria

7 december 2012 - Zuid-Scharwoude, Kooger Kerk

9 december 2012 - Alkmaar, Lutherse Kerk


O.l.v. Jan van Zelm

Met medewerking van:

  • Irene van den Heuvel (cello)
  • Jan Visser (kistorgel)

Samenstelling Dieci Cantanti:

  • Jennemieke Otger (sopraan 1)
  • Cécile de Moes (sopraan 2)
  • Maria Snijders (sopraan 3)
  • Stephanie Besteman (sopraan 4)
  • Anneke Breukel (alt 1)
  • Yntske Zijlstra (alt 2)
  • Tom Theunis (tenor 1)
  • Eugène Damen (tenor 2)
  • Philip Waardijk (bas 1)
  • Jan van Zelm (bas 2)


Programma

Francesco Cavalli (1602 – 1676)

Salve Regina

Cristóbal Morales (ca. 1500 – 1553)

Salve Regina

Giovanni Battista Sammartini (ca. 1700 – 1775)

 

 

 

Sonate in G voor cello en orgel

                                   Allegro non troppo

                                   Grave con espressione

                                   Vivace

 Luca Marenzio (1553 – 1599)

 

Qual mormorio soave

Vergine Gloriosa

  Pauze
Domenico Scarlatti (1685 – 1757)

Stabat Mater


"Ze moest wenen, ze moest rouwen"

een bijzonder CONCERT RONDOM MARIA

Vocaal Ensemble Dieci Cantanti brengt voor u een bijzonder programma met muziek uit Renaissance en Barok. Met als thema de verering van Maria worden werken uitgevoerd van Domenico Scarlatti, Francesco Cavalli, Luca Marenzio, Christóbal Morales en Giovanni Battista Sammartini. Traditioneel wordt op 8 december het feest van Maria's onbevlekte ontvangenis gevierd. Veel componisten hebben hun mooiste en meest persoonlijke muziek geschreven op teksten als het Sta bat Mater en het Saive Regina, het was dus niet moeilijk een programma samen te stellen dat voor de luisteraar een genot is om te horen en ook nog toepasselijk is voor deze periode van het jaar. 

Belangrijk onderdeel van het programma is het 10-stemmige Stabat Mater van Domenico Scarlatti. Elke stem is enkel bezet; een grote uitdaging voor de zangers. Scarlatti laat zich in deze compositie kennen als een vernieuwer van de religieuze muziek van zijn tijd. De manier waarop hij individuele stemmen uit het ensemble uitlicht, de expressiviteit van de melodieën en de harmonieën maken zijn Stabat Mater tot een hoogtepunt van vocale barokmuziek. 

Door de verrassende harmonische wendingen, contrapuntische stemvoeringen en contrasterende effecten slaat het werk een brug tussen de stijlperiodes Renaissance en Barok. 

Christóbal Morales brengt in zijn Salve Regina de tijdloosheid van de renaissance muziek prachtig tot uitdrukking terwijl Francesco Cavalli in zijn compositie op dezelfde tekst juist veel persoonlijker en dramatischer het individuele verlangen naar verlossing benadert.

Van Luca Marenzio staan twee 'Geestelijke Madrigalen' op het programma. Marenzio neemt daarin een wereldlijke vorm, het madrigaal, om een religieus onderwerp op een uiterst sprekende en expressieve manier te verklanken.

 

Het programma is dus samengesteld rond twee polariteiten: traditie tegenover vernieuwing in de muziek enerzijds en, anderzijds, de meer allegorische, bijna filosofische kant van de Mariaverering zoals die in de muziek van Morales te horen is tegenover de zeer persoonlijke en hartstochtelijke overgave die spreekt uit de composities van Cavalli en Scarlatti. 

 

Jan van Zelm 



Over ons

De artistieke leiding is in handen van Jan van Zelm en Jennemieke Otger doet de organisatie.

Volg ons op Facebook en probeer geen concert te missen!

Design by: RICH+