Francesco Cavalli (1602 – 1676) |
Salve Regina |
Cristóbal Morales (ca. 1500 – 1553) |
Salve Regina |
Giovanni Battista Sammartini (ca. 1700 – 1775)
|
Sonate in G voor cello en orgel Allegro non troppo Grave con espressione Vivace |
Luca Marenzio (1553 – 1599)
|
Qual mormorio soave Vergine Gloriosa |
Pauze | |
Domenico Scarlatti (1685 – 1757) |
Stabat Mater |
Vocaal Ensemble Dieci Cantanti brengt voor u een bijzonder programma met muziek uit Renaissance en Barok. Met als thema de verering van Maria worden werken uitgevoerd van Domenico Scarlatti, Francesco Cavalli, Luca Marenzio, Christóbal Morales en Giovanni Battista Sammartini. Traditioneel wordt op 8 december het feest van Maria's onbevlekte ontvangenis gevierd. Veel componisten hebben hun mooiste en meest persoonlijke muziek geschreven op teksten als het Sta bat Mater en het Saive Regina, het was dus niet moeilijk een programma samen te stellen dat voor de luisteraar een genot is om te horen en ook nog toepasselijk is voor deze periode van het jaar.
Belangrijk onderdeel van het programma is het 10-stemmige Stabat Mater van Domenico Scarlatti. Elke stem is enkel bezet; een grote uitdaging voor de zangers. Scarlatti laat zich in deze compositie kennen als een vernieuwer van de religieuze muziek van zijn tijd. De manier waarop hij individuele stemmen uit het ensemble uitlicht, de expressiviteit van de melodieën en de harmonieën maken zijn Stabat Mater tot een hoogtepunt van vocale barokmuziek.
Door de verrassende harmonische wendingen, contrapuntische stemvoeringen en contrasterende effecten slaat het werk een brug tussen de stijlperiodes Renaissance en Barok.
Christóbal Morales brengt in zijn Salve Regina de tijdloosheid van de renaissance muziek prachtig tot uitdrukking terwijl Francesco Cavalli in zijn compositie op dezelfde tekst juist veel persoonlijker en dramatischer het individuele verlangen naar verlossing benadert.
Van Luca Marenzio staan twee 'Geestelijke Madrigalen' op het programma. Marenzio neemt daarin een wereldlijke vorm, het madrigaal, om een religieus onderwerp op een uiterst sprekende en expressieve manier te verklanken.
Het programma is dus samengesteld rond twee polariteiten: traditie tegenover vernieuwing in de muziek enerzijds en, anderzijds, de meer allegorische, bijna filosofische kant van de Mariaverering zoals die in de muziek van Morales te horen is tegenover de zeer persoonlijke en hartstochtelijke overgave die spreekt uit de composities van Cavalli en Scarlatti.
Jan van Zelm